Nederlander ontdekt nieuwe variant zeldzame ziekte

Martijn Kranendijk (Foto Linkedin)

Onderzoeker Martijn Kranendijk van het VUMC heeft een nieuwe variant ontdekt van een zeldzame stofwisselingsziekte. Hij promoveert maandag 9 januari op zijn onderzoek.

D-2-HGA

Het gaat om de ziekte  D-2-HGA. Mensen die daaraan lijden, hebben symptomen als ontwikkelingsachterstand, epilepsie, spierzwakte en hartfalen. Vaak overlijden ze voor hun achttiende. De ziekte is zeldzaam. Slechts 100 mensen hebben sinds 1980 de diagnose gekregen  en een effectieve therapie is nog niet gevonden.

Nieuwe variant

Tot nu toe was alleen het genetische defect ‘type 1′ van de ziekte bekend. Van de andere helft van de patienten was niet duidelijk om welk genetisch defect het ging. Bij patiënten met deze variant zijn mutaties gevonden in het IDH2-gen. Dit zijn dezelfde mutaties als  bij veel verschillende typen hersentumoren en leukemie.

Behandeling

Het gebruik van enzymremmers is mogelijk een eerste stap om de aandoening te behandelen. Dat kan ook aanknopingspunten bieden voor therapieën tegen leukemie en hersentumoren. Het werk van Kranendijk en zijn collega’s werd eerder gepubliceerd in Science.

(Persbericht VUMC)