Categorie: "biologie"

Omstreden onderzoek naar vogelgriep stilgelegd

Virusdeeltje van H5N1, vogelgriep

H5N1-virusdeeltje (Wikipedia)

Nederlands-Amerikaans onderzoek naar het H5N1-virus is vrijwillig gestaakt. Wetenschappers van onder meer de Erasmus-universiteit zullen 60 dagen niet meer werken aan het project, dat de afgelopen maanden al tot veel commotie leidde.

Hoe een robot dankzij een hagedis mensen redt (video)

Een hagedis (Agama agama) met de Cal Tailbot Robot (T.Libby,E.Chang-Siu,P.Jennings/Berkeley)

Hagedissen gebruiken hun staart om hun lichaam te balanceren tijdens een sprong. Onderzoekers hebben die beweging nagemaakt in een robot. Dat leidt hopelijk tot robots die beter in staat zijn om slachtoffers bij rampen te vinden.

‘Hasselhoff-krab’ en andere bizarre dieren ontdekt bij Zuidpool

De nieuwe krabbensoort, bijgenaamd de 'Hoff-krab' (beeld: Nerc Chesso Consortium)

Ja, Hasselhoff als in David Hasselhoff. De krab, nog zonder officiële naam, werd zo genoemd door onderzoekers vanwege zijn lange borstharen. Een expeditie met een robotcamera heeft veel nieuwe diersoorten ontdekt op de zeebodem bij Antarctica. Dat heeft prachtige foto’s en video opgeleverd.

Betere kogelvrije vesten dankzij aangepaste rups

Cocon van een zijderups (Wikipedia / G. Müller)

Wetenschappers hebben zijderupsen genetisch aangepast, zodat ze spinnenzijde maken. De zijde van spinnen is sterker en elastischer, maar rupsen zijn veel makkelijker om massaal zijde mee te produceren. De nieuwe ontdekking biedt veel mogelijkheden voor betere producten, van kogelvrije vesten tot nieuwe kniebanden.